Úvod » Reprosoustavy » Regálové repro » TANNOY Platinum B6
Popis & Specifikace
Moderní a stylová 2-pásmová 160W regálová reprosoustava se zadním bassreflexem vhodná pro menší a střední místnosti
- Barva: burgundy (hnědo-červená/černý potah), black (šedo-černá/černý potah), white (přírodní dřevo/bílý potah)
Moderní a stylová 2-pásmová policová reprosoustava se zadním bassreflexem vhodná pro menší a střední místnosti, středobasový měnič z papíru a compositu: 1x165mm, výškový měnič z hedvábné kaloty: 1x25mm; špičkový výkon 160W; impedance: 8Ω; látkový potah se zipem; gumové nožičky; rozměry (VxŠxH): 365x235x230mm; hmotnost: 6,6kg.
:: Jeden středobasový měnič o velikosti 165mm z papíru a compositu
:: Výškový měnič z hedvábné kaloty o velikosti 25mm
:: Neodymové magnety zajišťují silné magnetické pole pro autentickou reprodukci
:: Výhybka vlastní konstrukce z dílen Tannoy
:: Zadní bass-reflex pro hluboký a bohatší bass
:: Zlepšená vnitřní konstrukce snižuje vibrace kabinetu
:: Přední strana je bez viditelných šroubů a mřížka je nasazovací se zipem
:: Gumové podložky minimalizují zabarvení a rezonance
:: Lze umístit na většinu stojanů
Platina B6-BL
Platinum B6 nabízí vynikající výkon a hodnotu. Ideální pro malé a středně velké pokoje, vynikající, když je prostor na špičkové úrovni. Tyto vizuálně nápadné a dokonale vyvážené reproduktory poskytují detailní přirozený zvuk s výraznou čistotou, dynamikou a pevnými basy. Po analýze a zdokonalení všech detailů jeho výkonu bude Platinum B6 poskytovat nejlepší výkon ve své třídě.
Kvalitní komponenty
Měkký kupolový výškový reproduktor Platinum B6 je zkonstruován tak, aby byl obecně tolerován mnohem dražšími konstrukcemi reproduktorů, což má za následek působivé rozšíření v horní části a přirozený, prostorný zvuk. Speciálně vytvořený papír a kompozitní materiál střední / basové kužely jsou lehké a tuhé, vytvářejí bezkonkurenční artikulaci a nedotčený výkon. Reflexní skříň se zadním portem je robustní konstrukce a na zadní straně jsou kvalitní pozlacené terminály.
Elegantní estetika
Čisté linie Platinum B6, kartáčovaný hliníkový lem, jemné značky a výběr provedení doplní širokou škálu domů a dekorů. Skříně mají rozsáhlé vnitřní vyztužení a kvalitní povrchovou úpravu, atraktivní kryty řidiče a mřížky na zip.
Hladce profilované kužely nemají prachové uzávěry zlepšující rozptyl a nabízejí přesnou reprodukci uprostřed.
6,5 "střední / basové ovladače poskytují skvělý výkon s vynikající dynamikou
1 "vysokofrekvenční ovladač s potaženou hedvábnou kupolovou membránou poskytuje velkorysé detaily vokálu a nástroje
Speciálně vytvořený papír a kompozitní materiál střední / basové kužely vytvářejí bezkonkurenční artikulaci a nedotčený výkon
Neodymové magnety zajišťují silné magnetické pole pro autentickou reprodukci
Zakázková crossoverová sestava rozšiřuje Tannoyho měřítko pro dokonalost
Zadní portový reflexní systém zvyšuje bohatou a hlubokou reprodukci basů
Výztužná skříň výrazně snižuje vibrace ze stěn skříně pro optimální zvuk
Přední tlumič bez viditelných šroubů s mřížkou na zip
Dynamický, artikulující a nekomprimovaný výkon vdechne vaší hudbě nový život pro bohatý zvukový zážitek
Černá povrchová úprava je ideální pro nejnáročnější prostředí
Volitelný stojan pro všestranné umístění
Skotští Tannoy se poslední dobou pohybovali tak trochu v bezčasí - poté, co se nicméně obnovila činnost vývojového a výrobního týmu v původní domovině, objevila se v katalogu řada Platinum, směrovaná do světa základního hi-fi, ovšem se snahou nabídnout moderní a v některých ohledech originální kabátek. Základním modelem je dvoupásmová regálovka Platinum B6. Ta patří mezi menší až středně velké regálové modely (což naznačí jak hmotnost 6,6 kg, tak šířka 23,5 cm, hloubka 23 cm a výška 36,5 cm pro každý z kabinetů vyvedených z MDF profilů s vnitřními vzpěrami). Zajímavostí je pak ale hlavně vizuální pojetí, snažící se o originální modernu - čtyři horní pětiny kabinetů jsou pokryty matnou černí a lze na ně nasadit místo ordinérní krycí mřížky komplexní látkový potah, který je skryje ze všech stran.
Tuto černou část odděluje od základny v imitaci dřeva nebo antracitově zbarveného kovu (obě "dřeva" i "kov" jsou nicméně jen vinyl) hliníkový proužek - i ten se ale schová pod krycí průzvučnou punčochu.
Pokud ji ale necháte staženou, bezšroubové vsazení obou měničů stále drží moderní pocit - přispívá k tomu i hliníkový zvukovod vysokotónové kopulky nebo černá obruba středobasového měniče. Čistotu a jednoduchost ctí Platinum B6 i vzadu - tam je plaketa s jediným párem reproterminálů a v základně se otevírá velmi úzký oválný bassreflex.
Nejvyšším tónům je zasvěcená klasická 2,5 cm široká kopulka z měkké impregnované tkaniny, pro kontrolovanou disperzi je zasazená do moc pěkně opracovaného hliníkového zvukovodu. Zbytku frekvencí pak slouží klasický kónický středobas s průměrem membrány 16,5 cm - ta je zhotovena ze směsi blíže nespecifikovaného kompozitu na papírovém základu. Výrobce pak píše o použití neodymového magnetického systému, otázkou je, zda pouze u vysokotónového měniče nebo i u středobasu (což by v dané cenové kategorii představovalo mimořádný počin vzhledem k nákladnosti).
Žádné bližší údaje Tannoy nespecifikuje - nedozvíte se nic oficiálního o frekvenčním rozsahu, o impedanci, o citlivosti nebo třeba o přechodové frekvenci pásem. Faktem ale je, že to je přístup stále více poplatný segmentu základního hi-fi, které je více a více spíše lifestyle záležitostí, kde drtivá většina kupujících podobným hodnotám stejně pozornost nevěnuje.
Tannoy Platinum B6 jsme poslouchali v demonstrační místnosti dovozce, kde jim společnost dělala naddimenzovaná sestava, respektive dvě - první byl Accuphase DP-430 připojený na Burmester 082, druhou byl Creek Evolution 100CD s Creek Evolution 100P. Vše bylo napájeno přes český filtr GMG Power Harmonic Hammer 3000P, propojeno pak bylo kabely Nordost Tyr 2 a Nordost Valhalla 2. Ke srovnání byl sloupový model Platinum F6 nebo třeba Fyne Audio F703 či KEF R3 a řada dalších.
Na to, v jaké cenové hladině se Platinum B6 pohybují, jim nelze upřít snahu nabídnout citelný bas - robustní spodní tóny ve "Way down deep" od Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) sice možná s klesající frekvencí přeci jen trochu měknou a samozřejmě nemůžete očekávat kdovíjakou sílu, na druhou stranu se snaží o příjemně kulatý a poměrně agilní zvuk. Není jich tedy objemově mnoho, ale už nejsou suché a "jednoduché", mají slušný pocit energie.
Ve vokálním pásmu, třeba na zpěvu Eleanor McEvoy v "Leaves me wondering" ("System Solution" | 2019 Nordost) byla s ohledem na cenu slušná organizace a zvuk bez zdůrazňování nebo naopak potlačování. Zdá se, že Platinum B6 jsou pěkně frekvenčně vyrovnané a hrají s férovou disciplinovaností nehledě na připojenou elektroniku. Zvuk je tu spíše přímější, civilnější, ale ne tvrdý nebo snad suchý.
Spíše svižnější a tím i slušně čitelné jsou pak i výšky v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10). Ani tady se Tannoy nijak objemově neprosazují na úkor vyrovnanosti, je to dobře integrovnaý zvuk se slušnou čistotou a třeba už i slušnou separací jednotlivých cinknutí. Zvuk celkově působí takovým zvláště racionálním, nenačančaným dojmem, jako kdyby se Platinum B6 snažili příliš nevstupovat do charakteru nahrávek a připojené elektroniky.
Guettova pulsující elektronická "Love is gone" ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) měla překvapivé tělo a snaživý tah na branku. Jistěže to není nástroj, s kterým byste si vychutnali odstíny dynamické živelnosti, nicméně jiskru přednes má a nezdá se, že by bylo nějak těžké ji z reprosoustav dostat. Na standardy základního hi-fi malých rozměrů pak Tannoy nabízí živější a výraznější zvuk.
Civilní, nepřikrášlovaný a dalo by se patrně říct nekomplikovaný byl i zvuk v "A rose for me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) - čistota je v dané třídě prostě dobrá, nemáte pocit, že by zvuk byl pod nějakou dekou nebo nečitelný. Nuance a jemné dozvuky jsou pochopitelně doménou vyšších tříd, ale Platinum B6 nejsou z těch, co by vytvářely "hezkost" za každou cenu, jsou férově realistické.
Nahrávka "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) byla rozumně poskládaná v pravolevém směru, s férovou lokalizací i oddělením jednotlivých nástrojů. Nemáte možná pocit holografické plastičnosti, ale uspořádanost nedává v této cenovce prostor pro stížnosti.
Ten pak vlastně nedává ani univerzálně nepřikrášlený, nicméně ani strohý způsob, kterým nejmenší Tannoy hrají - v "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) tak slyšíte trochu tvrdším a upřímným způsobem naznačené limity nahrávky, aniž byste ale nemohli docenit její energickou živost nebo rytmičnost. Hudební jiskra tu je a ve světě tahle dostupných regálovek odvádí Platinum B6 solidně vyrovnanou práci bez hrubostí.
Nová řada Platinum od Tannoy míří do segmentu dostupného hi-fi s lifestylovým přídechem (o čemž svědčí snaha nabídnout víc než jen klasickou "krabici") a v tomto kontextu funguje jak má. Snadno zapadne do moderního interiéru, snadno se rozehraje prakticky libovolnou elektronikou a přesto nezapomíná, že podstatou hi-fi je hrát čistě a věrně. Na rozdíl od mnoho podobně zaměřených konkurentů tak nahrávkám nepřidává ani neubírá, takže možná nemá tak bombastický bas jako někteří, ale zase má příkladnou frekvenční vyrovnanost a celkově snaživě přirozený zvuk, tak jak to jen třída dovoluje. Jako vstup do světa hi-fi bez efektů jsou prostě Platinum B6 dobrou volbou.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením velkým množstvím absorpčních i difuzních prvků Sonitus Acoustic
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Až se nechce věřit, jak za dané peníze precizně vyrovnaná je frekvenční odezva malého modelu - od cca 80 Hz do 18 000 Hz jen těžko pohledat nějaký problém, zejména od 200 Hz výše je hladkost frekvenční odezvy mimořádně uspokojivá. První náznaky skutečné energie jsou vidět na 50 Hz, ačkoliv opravdu v plné síle čekejte tak spíše 70 Hz a výše. I tak je to ale rozhodě více než přijatelné, navíc rozdíl mezi vyzařováním v ose a mimo osu je jen minimální, což jen dále usnadní soužití s Platinum B6.
Platinum B6 jsou dle průběhu impedanční křivky naprosto bezpečně "vysokoimpedanční" a nejníže se pouští na 3 kHz k metě 6 - 7 ohm. Sedlo mezi prvními peaky naznačuje ladění bassreflexu na cca 45 Hz, kabinet je zjevně pevný a prostý vibrací, rezonancí nebo stojatého vnitřního vlnění. Průběh impedance i elektrické fáze je naprosto pokojný, bezkonfliktní a plně vhodný pro nízkovýkonné lampové zesilovače stejně jako pro levnou elektroniku bez nutnosti starat se o stabilitu nebo schopnost vydržet nízké zátěže.
KLADY
+ moderní provedení
+ frekvenční vyrovnanost
+ snaživá energie
ZÁPORY
- někomu může scházet basová energie
Autor: Daniel Březina. hifi-voice