Úvod » Reprosoustavy » Regálové repro » Q ACOUSTICS Concept 30 bílá
Varianty tohoto výrobku
Číslo produktu / Název zboží: | ||||
---|---|---|---|---|
|
Concept30černá Q ACOUSTICS Concept 30 černá |
25 990 Kč (1 035 EUR) | ||
|
Concept30stříbrná Q ACOUSTICS Concept 30 stříbrná |
25 990 Kč (1 035 EUR) |
Popis & Specifikace
Regálová 100W reprosoustava s technologií Gelcore s důmyslným tlumením a P2P konstrukcí ozvučnice
- Barva: bílá
Elegantní regálová reprosoustava svou konstrukcí vychází z většího sourozence, modelu Concept 300. Charakterizuje ji skříň s nízkou rezonancí i dynamický přednes s hutnými basy. Concept 30 jsou vhodné do menších prostor, jsou muzikální a vytváří neuvěřitelně realistickou zvukovou kulisu se spoustou detailů. Skříň reprosoustavy je zhotovena za použití technologie Gelcore, což je netuhnoucí gel vložený mezi dvě vrstvy a který eliminuje nežádoucí vibrace. Spodní deska s osazenou výhybkou je zavěšena na odizolované základně. Ozvučnice dále využívá systému vnitřních výztuh zvaných P2P (Point to Point). Přední část ozvučnice je provedena ve stříbrném provedení, charakteristické pro tuto sérii.
Concept 30 se hodí do větších prostor a nabízí skutečně špičkový domácí audio výkon bez špičkové cenovky. Každý prvek akustické inovace obsažený v Concept 30 je zaměřen na navržení co nejtiššího kabinetu. Tyto reproduktory, které nejsou ovlivněny vnitřními a vnějšími rezonancemi, poskytují soustředěný stereofonní obraz, přesný zvuk a rozšířenou holografickou zvukovou scénu pro emulaci živého vystoupení v domácnosti.
Tento podlahový stojan se může pochlubit vyšší citlivostí pro vylepšenou dynamiku a nadchne svou naprostou muzikálností a neuvěřitelně realistickou zvukovou scénou.
Řízený výkon
5palcové středobasové a 1,0palcové výškové měniče, navržené jako nedílná součást mechanické struktury ozvučnice, jsou nové, vylepšené konstrukce speciálně pro reproduktory Concept 30, 50 a 90. Pohonné jednotky jsou před montáží do skříně připevněny k pozoruhodně tuhé 3mm hliníkové přepážce – to poskytuje správné akustické utěsnění, tlumí vibrace a minimalizuje konstrukční spojení.
Jinde je výškový reproduktor hermeticky utěsněn a mechanicky izolován (plovoucí) od ozvučnice, což znamená nižší zkreslení a nižší výhybkový bod pro bezproblémovou integraci přes oblast výhybky. Větší kmitací cívka středo/basového měniče s 30,5 mm zvyšuje sílu motoru, což má za následek 50% zvýšení manipulace s výkonem oproti srovnatelnému měniči s 25,4 mm kmitací cívkou.
A konečně, samotný crossover je namontován na izolační základně, takže jej udržuje bez vibrací způsobujících zvuk a mimo elektromagnetický vliv samotných měničů.
Technologie HPE™ (Helmholtz Pressure Equalizer™).
Samotná podstata konstrukce věže Concept 30 může způsobit nežádoucí stojaté vlny uvnitř skříně. Využitím konstrukce trubice HPE™ (Helmholtz Pressure Equalizer™), která byla poprvé uvedena v Concept 500, se tlak převádí na rychlost, aby se eliminovaly tyto vibrace ovlivňující výkon a aby se dosáhlo ideální frekvenční odezvy.
Elegantní design
Nová řada se může pochlubit stejnými sofistikovanými designovými liniemi a ohromujícím, prémiovým vysoce lesklým povrchem jako u špičkových modelů 300 a 500 a zachovává si charakteristickou hliníkovou přední přepážku, díky níž byly původní reproduktory Concept tak ikonické.
Technologie Gelcore™
Konstrukce skříně Gelcore™, představená v originálním reproduktoru Concept, je navržena tak, aby minimalizovala vysokofrekvenční šum. Jedinečný design složený z netuhnoucího gelu vloženého mezi dvě jednotlivé vrstvy, toto speciálně vyvinuté lepidlo rozptyluje vysokofrekvenční vibrace generované pohybujícími se měniči do tepla a udržuje soustředěný zvukový výkon.
Izolační závěsný systém
Variace na velmi účinný princip „izolační základny“ poprvé viděná u Concept 300 znamená, že Concept 30 má závěsný systém ve formě odpružené základní desky. Dvě desky jsou odděleny závěsnými „koulemi“, které účinně izolují skříň od rušení z vnějších vibrací, poskytují těsnější stereo zobrazení a zároveň přináší větší hloubku.
Technologie P2P™ (Point to Point™).
Aby byla skříň co nejpevnější, používá se vnitřní výztuha P2P™ (Point to Point™). Poprvé představen v Concept 500, výztuha je namontována do vnitřních oblastí skříně náchylných k dozvukům nízkých frekvencí.
Pomocí analýzy konečných prvků a laserové interferometrie pro zkoumání výkonu ozvučnice až na mikroskopickou úroveň bylo na ozvučnici aplikováno vyztužení P2P™.
Díky implementaci této nejmodernější technologie byla společnost Q Acoustics schopna identifikovat a aplikovat vyztužení pouze na přesné body skříně, které vyžadují další podporu, a nežádoucí energie se spíše rozptyluje, než aby se přenášela do skříně.
Bi-Wire terminály
Všechny modely řady Concept mají Bi-Wire terminály na zadní straně skříně. To znamená, že pomocí kompatibilního reproduktorového kabelu lze vést dva páry kabelů od zdroje energie (zesilovače) k reproduktoru. Jedna sada kabelů přenáší vysokofrekvenční signály, zatímco druhá dvojice přenáší střední/nízké frekvence.
Výhoda oddělení těchto frekvencí pomocí bi-wiringu je dvojí: Intermodulační zkreslení způsobené interakcemi mezi vysokými a nízkými frekvencemi, které se pohybují po kabelu, lze minimalizovat, výsledkem je znatelné zlepšení srozumitelnosti středního rozsahu.
Basová jednotka : 1 x 125 mm (5,0 palce)
Výšková jednotka : 1 x 25 mm (1,0 palce)
Frekvenční odezva (-6dB) : 54 Hz - 30 kHz
Nominální impedance : 6 ?
Minimální impedance : 3,9 ?
Citlivost (2,83 V @ 1 kHz) : 87 dB/w/m
Doporučený výkon zesilovače : 25-100 W.
Dělicí frekvence : 2,4 kHz
Zkreslení (120 Hz - 20 kHz, @ 2,83 Vrms) : <0,2 %
Efektivní objem : 7,0 l
Rozměry (na reproduktor / VxŠxH) : 284 x 180 x 319 mm (11,2 x 7,1 x 12,6 palce)
Hmotnost (na reproduktor) : 7,9 kg (17,4 lb)
Britští Q Acoustics neuhnuli po celou dobu své existence od svého prvotního záměru, který si stanovili při založení roku 2006 – tedy od záměru vyrábět reprosoustavy dostupné, esteticky moderní a poslechově příjemné, tedy jakousi moderní verzi britského, snadno poslouchatelného hi-fi. Největší věhlas jim určitě získala (téměř) základní modelová série 3050 / 3050i, jinými slovy téma pěkných, nekonfliktních a finančně atraktivních modelů, ale to zdaleka není konec jejich katalogu. Tam jsou excelentní modely s až high-endovými ambicemi jako třeba Concept 500. A kdesi mezi je nová modelová řada, kterou začíná regálový model Concept 30.
Jde o variaci na stále stejné designové téma s jasně rozpoznatelným firemním rukopisem a mimo jiné také o vývojovou generaci předchozího modelu Concept 20. Že jde o práci designérů od Q Acoustics poznáte snadno podle organických ozvučnic se zaoblenými tvary nebo čelním panelem s fazetami. Oproti nižším modelům má Concept 30 ještě „panel v panelu“ s barvou „tón v tónu“, kam jsou bez viditelných šroubů zapuštěné měniče; jde o 3 mm kovový panel, který zajišťuje lepší pevnost. Jde o zjevnou snahu nabídnout co nejstravitelnější estetiku pro běžné domácnosti.
Neobvykle a přitom moc pěkně vypadá i zadní strana – přestože je tu klasické osazení s bassreflexem nahoře a panelem s terminály dole, pěkný výdech reflexu a dokonce hned dva páry velkých a velmi příjemných terminálů dělají výtečný dojem.
Přestože by se Concept 30 mohly zdát jako v podstatě „na hezko“ udělaná bednička, je v nich víc, než se zdá. Konstrukce ozvučnic staví na technologii Gelcore, mající za úkol potlačit vysokofrekvenční rezonance stěn. V praxi to znamená, že skříň je vyrobena z dvou vrstev dřevitého materiálu, oddělených od sebe pomocí viskózní vrstvy, sloužící zároveň jako pojivo. Opatření pro redukci vibrací jsou ale zavedena i uvnitř – vychází zejména z „plovoucí“ základny modelů Concept 300. Plošný spoj frekvenční výhybky je namontován na nožičkách nad kovovou deskou, uloženou na pružinách u dna ozvučnice. Přenos energie k citlivým součástkám je tak značně omezen.
Další body k pevnosti získává Concept 30 za rozpěr mezi bočními stěnami. Jde prý o vzpěry umístěné na místa, u nichž bylo měřením zjištěno, že podléhají nízkofrekvenčním rezonancím.
Concept 30 jsou relativně kompaktní (šířka 18 cm, výška 28,4 cm a hloubka 31,9 cm), přitom ale váží poměrně zřetelných 7,9 kg.
Vysokotónový reproduktor tvoří zejména kopulka o průměru běžných 2,5 cm – měnič je uzavřený ve vlastní pracovní komoře, která je zase ukotvena do „plovoucícho“ systému, což opět minimalizuje přesnost nežádoucí energie do těla reproduktoru.
Tweeter je na míru navrženým reproduktorem právě pro novou řadu Concept, stejně jako použitý středobas. Ten má průměr 12,5 cm a klasický kónický tvar, kde je membrána zavěšená na relativně výrazné vlnce gumového závěsu.
Concept 30 mají udávaný frekvenční rozsah 54 – 30 000 Hz (-6 dB), přechodovou frekvenci 2 400 Hza pracovní objem 7 litrů. Jmenovitá impedance činí 6 ohm, ačkoliv sám výrobce přiznává propad na 3,9 ohm. U citlivosti najdete hodnotu 87 dB / W / m.
Q Acoustics Concept 30 jsme poslouchali v showroomu pražského studia HIFI CZ – k poslechu hrály zejména komponenty Canor v čele s převodníkem / přehrávačem CD 2.10 a zesilovačem AI 2.10. Propojeno bylo kompletně kabeláží WireWorld a napájeno přes filtr ISOL-8, porovnávali jsme zejména se staršími Concept 20, ale i novými Concept 50.
Kontrabas a další hluboké tóny v „Cantata Con Mina“ od Miny De André („La Canzone Marinella“ | 1997 | Ricordi | 7432153879-2) byly už poměrně hezky naznačené, i když jim přeci jen schází trochu hutnosti a těla, není tu bas, který by se dramaticky prosazoval a pumpoval, spíše tak nějak vybublává a klidně, vřele a s pocitem lehké dominance, ne nicméně tak výrazné, jako mají třeba níže posazení firemní souputníci. Díky tomu Concept 30 umí ukázat pocitově poměrně pěkně objemný bas, jakkoliv nejde do hlubších oktáv. Třeba ale mužský hlas zní laskavě a vlastně i slušně konkrétně – v porovnání s minulou generací jsou Concept 30 o kategorii výš.
Hlas Madeleine Peyroux v „Blue Alert“ z desky „Half the Perfect World“ (2006 | Rounder | 0602517032798) byl při tichém poslechu podaný trochu zapadle, tady by reprosoustavám slušelo ještě více transparentnosti, přesto i tady jsou zřetelně konkrétnější, než starší model. Ve střední hlasitosti (konkrétně někde mezi 80 a 90 dB na poslechovém místě) ovšem jako kdyby se zázračně otevřely, zvuk má sice tu „firemní příjemnost“, ovšem forma je pevná a dobře čitelná a to i navzdory tomu, že primární charakteristikou je hladkost. Je to celkově kultivovaný přednes v rámci dané kategorie.
Rázné cinkání činelů v „Deceptively Yours“ od Norah Jones a Peter Malick Group („New York City“ | 2003 | Koch | 0099923867821) dokázaly reprosoustavy rozumně rozlousknout, zachovávají svůj naprosto nekonfliktní, jemný a sladký zvukový projev, ale zároveň už se tu dobře vyznáte – jednotlivé tóny mají čitelnou formu a zřetelnou strukturu, aniž by ale zvuk pocitově vypichoval jednotlivé detaily, všechno se k vám line v rámci celistvého a příjemně nenásilného zvuku.
Dynamicky působí Concept 30 docela snaživě, byť gradující čtvrthodinka Ravelova „Boleró“ (Seiji Ozawa / Boston Symphony Orchestra | 1974 | Deutsche Grammophon | 415 845-2) vyznívá spíše tak celkově klidněji a uvolněněji. Concept 30 mají slušný objem a když na ně lehce zatlačíte, umí vykouzlit i citelnou váhu, na druhou stranu vysoká hlasitost jim už příjemná není a je cítit trochu tvrdší zvukové podání. Tady je ideální usadit Concept 30 v menší místnosti, kterou dokážou při pro ně optimální hlasitosti dobře naplnit a zároveň už ukázat dynamiku sklady, tím svým pohodovým způsobem.
Přestože Concept 30 skutečně zůstávají věrné firemnímu ladění a přestože objektivně by jim trocha transparentnosti navrch slušela, „Serenade for wind and strings in D. minor, B. 77 (op. 44)“ od Antonína Dvořáka (Neville Marriner / Academy of St. Martin in the Fields | 1981 | Philips | 400 020-2) nicméně nebyla „zmuchlaná“, už je tu jednoznačně úroveň čitelnosti hodná opravdového hi-fi a opět je jasně cítit, že oproti minulé generaci nejde o pokrok, ale rovnou o poskok. Reprodukce nemá ambice znít nějak analyticky, nicméně hlavní témata jsou zřetelná a podstata jednotlivých linek je zřetelná, byť možná není vykreslená každá nuance. Je zajímavé, jak je hudba na jednu stranu vykreslená v jednom velkém obrazu, na straně druhé má ovšem rozumná řád a dostatečnou zřetelnost.
Příjemným překvapením byla schopnost reprosoustav při (relativně) větším odstupu a zejména daleko od zadní stěny vykreslit prostor nahrávky „My Old Flame“ od Boba Jamese a Davida Sanborna („Quartette Humaine“ | 2013 | OKeh | 88765484712), kdy celá scéna vlastně byla proporčně větší, než od dostupných regálovek čekáte a děj byl zarovnaný pěkným způsobem vzadu za reprosoustavami. Nástroje jsou i tady na jednu nijak zásadně nevystupují z pocitově velké svázané plochy, na straně druhé jim ale nechybí taková nějaká bezproblémová ohraničenost a lokalizovanost. Není to hologram, přesto má prostor v pravolevém směru řád.
Severská variace na devadesátkový americký rock v titulní skladbě alba „Many a Little“ od September (1995 | Tripple | TRIPPCD1004) byla v podání Concept 30 trochu ohlazená, říz kytar i činelů byl mírně jemnější a ne tak snaživě průrazný, jak byste možná někdy chtěli (nicméně tam zase pomůže otočit volume „rockově“ doprava). Na druhou stranu i nijak perfektní nahrávka zůstává neagresivní, dostatečně bohatá vespod a srozumitelná vprostředku, takže i ona jistá syrovost post-grungeového světa je snadno stravitelná – Concept 30 vás prostě nikdy neotráví, je to trochu ne jako hlasitý rockový koncert bezprostředně zažívat, ale jak příjemně na něj vzpomínat.
Tak jaké že jsou Q Acoustics Concept 30? Bez diskusí míří do domácností, které za normálních okolností ke klasickém hi-fi s jeho strohými tvary zase tak moc neinklinují a které na tomto modelu ocení čistotu tvarů i provedení spolu se skladnými rozměry. Na druhou stranu v tomto sexy balení dokážou zachovat široce přijatelnou cenovku a hodnoty, které z nich dělají právoplatné členy hi-fi rodiny. Zejména to platí, pokud se svým poslechovým vkusem trefíte do jejich „zlatého rozsahu“ optimální hlasitosti, což je ani potichu ani nahlas. Tam jsou vyladěné k mimořádně příjemnému, lehce basovějšímu, ale celkově naprosto nekonfliktnímu a přesto rozumně konkrétnímu stylu, který je pro firmu typický. Oproti nižším modelům i minulé generaci do toho přidávají výrazně lepší dávku konkrétnosti a celkově se tak jedná o velmi snadno poslouchatelné, lehce hrající a neúnavné, byť trochu své reprosoustavy, nabízející pěknou dávku radosti z poslechu hudby a filmů.
KLADY
+ pěkný vzhled
+ atraktivní cena v kontextu použitých řešení i zvukové pohody
+ příjemný styl Q Acoustics s výrazně pevnější formou
+ dobře snáší i vyšší hlasitost
+ velký krok kupředu oproti Concept 20
ZÁPORY
- (zejména potichu) má transparentnost stále své limity
Autor: Daniel Březina, hifi-voice.com