Úvod » Reprosoustavy » Regálové repro » KLIPSCH Reference Premiere RP-600M
Popis & Specifikace
Reference Premiere - Regálový 400W 2-pásmový reproduktor řady Reference Premiere s prvotřídní konstrukcí vyznačující se mohutnými a přesnými basy
- Barva: ořech, ebenově černá
Regálové reproduktory Klipsch Reference Premiere RP-600M s jasným, detailním a realistickým zvukem a robustními basy.
Reproduktory vlastní 90° x 90° silikonový kompozitní hybridní Tractrix Horn. Zatížení hornu je maximálně efektivní a zvyšuje detail při zaměřování vysokých frekvencí směrem k oblasti poslechu. Vlastní Tractrix geometrie poskytuje nejúčinnější přenos vysokofrekvenčních vln do oblasti poslechu. Reproduktory mají plynulou frekvenční odezvu a vytváří nejčistší a nejpřirozenější zvuk.
Exkluzivní LTS (Linear Travel Suspension) titanová membrána výškového reproduktoru minimalizuje zkreslení pro vylepšený detailní výkon. Výškové reproduktory LTS jsou charakteristickým znakem předchozích sérií reproduktorů Reference, jedněch z nejlepších reproduktorů na světě. Díky tweeterům RP-600M reprodukují detailní a jasný zvuk ve vysokých frekvencích.
Měděný 16.5 cm Cerametallic basový reproduktor je výjimečně tuhý a lehký pro minimální zkreslení a maximální účinnost. Při spárování s Tractrix Horn LTS výškovým reproduktorem poskytuje nejvyšší účinnost reproduktoru ve své třídě.
Reproduktory RP-600M vlastní duální vstupní terminály pro bi-wiring/bi-amping schopnost. Bi-wiring odděluje vysoko a nízko frekvenční proud do oddělených kabelů reproduktorů, což snižuje intermodulační zkreslení, čímž je dosaženo jasnějšího středního rozsahu. Bi-amping umožňuje použití dvou zesilovacích částí.
Regálové reproduktory RP-600M jsou k dispozici ve dvou barevných provedeních-ebenové nebo ořechové dřevo. Tak jako u všech reprosoustav si Klipsch dal záležet na detailech, jejich moderní, prémiový vzhled se bude vyjímat v každém interiéru. Reproduktory jsou dodávány se silnou, flexibilní, odnímatelnou mřížkou.
Frekvenční pásmo : 45-25kHz (+/- 3dB)
Citlivost : 96dB @ 2.83V / 1m
Výkon : 100 - 400 W
Nominální impedance : 8 Ohm
Dělící frekvence : 1500Hz
Vysokofrekvenční měnič : 2.54 cm titanový LTS výškový měnič s hybridním Tractrix Horn
Nízkofrekvenční měnič : 16.5 cm Cerametallic kužel basového měniče
Materiál skříně : MDF
Typ skříně : Bass Reflex přes zadně vyzařující Tractrix Port
Vstupy : Duální binding posts/bi-wire/bi-amp
Rozměry (V x Š x H) : 39.9 x 20.2 x 30.1 cm
Hmotnost : 7.3 kg
Klipsch je americký výrobce reproduktorů, jehož počátky činnosti sahají až do roku 1946. Společnost založil legendární zvukový inženýr Paul W. Klipsch a značka Klipsch se řadí k nejstarším výrobcům reproduktorů v USA. Během několika desetiletí se stala předním světovým výrobcem reproduktorů pro stereo a domácí kina.
Reproduktory Klipsch se vyznačují unikátním zvukovodem patentovaným již v roce 1946. Tento lety praxe prověřený systém konstrukce reproduktorů je součástí produktů Klipsch dodnes.
Americký Klipsch nepotřebuje rozsáhlé úvodníky, na světě je od roku 1946 a za tu dobu si vysloužil přízeň milionů posluchačů. Dodnes hrdě odkazuje u řady modelů na své kořeny v mnoha zajímavých retro modelech. Oslovuje ale i řekněme většinovou populaci díky čistě střiženým, v zásadě dostupným modelům řad Reference a Reference Premiere. Větší z dostupných regálovek RP-600M jsou k dispozici v aktuální verzi s II na konci.
Vizuálně jsou to naprosto typické Klipsch – je tu matný černý čelní panel, do které je zasazená velká nezaměnitelná horna s výškáčem a pod ní středobas, prostor si tu dělí prakticky půl na půl. Na tuto vcelku tlustou přední stěnu navazuje klasická a nepřekvapivá pravoúhlá ozvučnice s vinylovým povrchem, který celkem slušně imituje ořech nebo tmavý eben.
Dozadu se vtěsnal netypický obdélníkový výdech bassreflexu ve vertikální orientaci, navíc má výstupní část geometrii Tractrix, což urychluje proudění vzduchu a snižuje nežádoucí rezonance a turbulence (ostatně tvarovaný je i vnitřní náběh). Kousek níže najdete destičku se dvěma páry reproterminálů, ty výrobce vzájemně spojil pěkně vypadajícím kouskem drátu, což umožňuje bezproblémové bi-ampingové zapojení.
Kabinety jsou vyrobené z běžných MDF desek, zajímavostí je korková deska, nalepená na spodní části a velmi dobře tlumící nežádoucí přenos energie do nábytku a je oproti tradičním gumovým podložkám mnohem méně nápadná.
Vnitřní komora je zpevněná jednou vertikální příčkou, o ní se opírá bassreflex. Na spodní desce vzadu poblíž terminálů leží jednoduchá frekvenční výhybka na desce plošných spojů, kdy je filtr naladěn na úroveň 1 500 Hz.
Výškový reproduktor je klasicky zapuštěný dost hluboko v hornovém zvukovodu, vyrobeném v této generaci z měkkého a dobře tlumícího silikonového kompozitu. Samotná kopulka má průměr 2,5 cm, nad sebou má malý fázový nástavec pro linearizaci odezvy a využívá poměrně velký feritový magnet, rozhýbávající titanovou membránu. Pracovní komora je odvětrávaná, což by mělo snížit vnitřní tlak a také množství zkreslujících rezonancí.
Středobas o průměru 6,5 palce byl navržen pro RP-600M II úplně od začátku, byť sází na miskovitý tvar membrány Cerametallic, jak je u Klipsch zvykem. Koš membrány s inverzní středovou prachovkou je zakrytý kroužkem, ten je obehnaný linkou měděné barvy, podtrhující osvědčený designový rukopis značky. I tady je magnetický systém z běžných feritů, ovšem se zkratovacími měděnými kroužky.
RP-600M II pracují dle dostupných parametrů v rozsahu 44 – 25 000 Hz (+/- 3 dB), mají udávanou nebývalou citlivost 94,5 dB / 2,83 V / m (ale s poznámkou „v běžné místnosti“, takže reálná citlivost bude zřetelně nižší) a jmenovitou impedanci „kompatibilní s 8 ohmy“.
Zbývá dodat informaci o fyzických proporcích ozvučnic – mají výšku 40 cm, šířku 20,2 cm a hloubku 33 cm, jeden kus váží 8,2 kg.
Klipsch RP-600M II jsme poslouchali v běžné redakční sestavě, kde se hrálo na Métronome DSC1, Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR a kabely Nordost Heimdall 2 / Nordost Valhalla 2 s tím, že se srovnávalo s Xavian Quarta Evoluzione. Streamovalo se přes Roon.
Hluboká brumlavá basa v Mingusově „A Foggy Day“ („Pithecanthropus Erectus“ | 2002 | nahráno 1956 | Atlantic | 0081227361624) byla samozřejmě do hloubky limitovaná rozměry reprosoustav, ale nějaká ta basová energie z RP-600M II vylézá, to zase ne že ne. Subjektivně se nám zdálo, že reprosoustavy jsou záměrně lehce „podladěné“, mírný akcent na spodní frekvence pomáhá pocitově zvětšit objem fundamentu. Bas přesto není těžký, reprosoustavy patří ve své kategorii mezi ty agilnější.
Nástroje a hlasy Coro e Orchestra del Teatro alla Scala, ale i sólistů v čele s Dietrichem Fischer-Dieskau a Renatou Scotto, to vše pod taktovkou Rafaela Kubelíka ve Verdiho opeře „Rigoletto“ (nahráno 1964 | Deutsche Grammophon | 437 704-2) zněly relativně intenzivně, Klipsch jsou svižné a energické, umí být i pronikavé. Zvuk je „citlivý“, má říz a rychlost, ale zůstává bez problémů snesitelný, netahá za uši. Přesto nejsou Klipsch zaměřené na nějaké vypichování detailů, je to spíše o živosti a výbušnosti.
Realisticky řízně zaznamenané vysoké tóny v Rogersově „Buried Treasure“ („Eyes That See In The Dark“ | 1983 | Sanctuary Records | CMRCD608) jsou náročným testem pro každý výškáč, protože snadnou sklouznou k agresivnějšímu zvuku tam, kde vše není perfektní. RP-600M II mají přímočarý a expresivní styl, výšek je objemově poměrně dost, i když se vysloveně netlačí kupředu. Zvuk je tu velmi živý a jasný, takže opatrně s volbou elektroniky a možná i detailů jako jsou kabely, cokoliv ostřejšího může Klipsch posunout přes hranu, ale stejně snadno může jejich zvuk probudit třeba A/V receivery, které u základních modelů často trpí právě nedostatkem výšek.
Živý a důrazný projev RP-600M II slušel Stravinského „Ptákovi Ohnivákovi“ v nahrávce se sirem Simonem Rattlem a City of Birmingham Symphony Orchestra (2009 | nahráno 1987 | EMI | 50999 2 42754 2 2). V kontextu třídy bylo skvělé, jak intenzivně se kompaktní regálovky rozehrávaly, jak až překvapivě dobře ustály a předaly mocná zahřmění orchestru, aniž by se i při vyšší hlasitosti pocitově přesaturovaly (tedy trochu ano, ale to je vzhledem k velikosti a kategorii nevyhnutelné). Autoritu a dynamiku mají samozřejmě proporční ke své velikosti, ale ochota rozehrát se je sympatická.
Tvrdé, jasné a znělé struny cembala v Jarretově interpretaci Bachovy „Aria, BWV 988“ z cyklu „Goldbergovských variací“ (1989 | ECM | 839 622-2) byly při vyšší hlasitosti docela expresivní, ne ovšem jedovaté. Živost a svižnost reprosoustav docela dobře ukazuje detaily a dozvuky, jejich míra je přiměřená cenové relaci. Není to audiofilský projev, sází spíše na energii a intenzitu.
Podání prostoru je dosti závislé na tom, jestli RP-600M II pečlivě ustavíte v prostoru. Jednak jsou trochu směrové, takže potřebují správně natočit podle toho, kde budete sedět, jednak ale potřebují stát překvapivě daleko od sebe – kupříkladu v běžné pozici, kde začínáme v redakční místnosti poslechové testy, byl střed mezi reprosoustavami přehlcený a hůře čitelný. Stačilo ale přidat kousek prostoru doleva i doprava (takže celkový rozestup byl zhruba 2,5 metru) a scéna v Debussyho „Sonátě pro violoncello a klavír v d moll“ (Hélène Grimaud / Sol Gabetta | „Duo“ | 2012 | Deutsche Grammophon | 479 0090) se pročistila. Stereobáze je pak ve správném usazení dobrá, soustředěná a pevná, lokalizace docela konkrétní a v dané třídě velmi dobrá.
Mírně efektnější projev RP-600M II výtečně seděl k „I See Red“ od Clannad („Greatest Hits“ | 2000 | nahráno 1983 | BMG | 07863 67878 2), záznamu s masivním basem a jiskřícími výškami. Mohutný buben zní razantně a až nečekaně mohutně, aniž by se reprosoustavy dusily. Struny mají skutečně řádný říz, ale protože se Klipsch rozehrávají živě a lehce, ne však přes hranu. Není to puristicky neutrální projev, nicméně rozhodně je zábavný – zejména když si zahrajete alespoň trochu hlasitěji, tak se RP-600M II do reprodukce položí opravdu s chutí.
Klipsch vždy byl výrobcem, který nabízel zvuk živý a výrazný, menší regálovky nejnovější generace RP-600M II nejsou v tomto ohledu výjimkou. Mají svůj charakter s intenzivnějšími výškami a razantním basem, dobře tak doplní zejména základní elektroniku, která právě takové atributy často kvůli svým limitům postrádá. Navíc jsou reálně citlivé a ochotně se rozehrávají, což je další důvod, proč se budou hodit i k těm nejdostupnějším receiverům a zesilovačům, i když je třeba dát si s ohledem na charakter trochu pozor při párování. Stejně tak kvůli jisté směrovosti musíte správně zvolit pozici v místnosti, dbejte zejména na vhodný rozestup. Ve správné kombinaci pak umí Klipsch RP-600M II nabídnout živý, razantní, intenzivní a zábavně energický projev, ideální zejména pro moderní zvukový obsah od filmů, přes hry až po rockovou (a příbuznou) hudbu. Máte-li rádi drajv, malé Klipsch nadělají za rozumné peníze slušnou parádu.
KLADY
+ korek vespod je překvapivě praktický a dobře tlumí
+ slušná celková čistota
+ zdají se být citlivé, rychle a živě kopírují signál…
+ …a s tím souvisí pocit dobré dynamiky
+ hezká živost a intenzita
ZÁPORY
- jsou poněkud směrové, chtějí tedy správně nasměrovat
Autor: Daniel Březina, hifi-voice.com