Úvod » Reprosoustavy » Sloupové repro » KLIPSCH Reference Premiere RP-6000F
Popis & Specifikace
Reference Premiere - Sloupová 500W 2-pásmová reprosoustava s optimálním poměrem mezi výkonem a cenou, vhodná pro středně velké poslech. místnosti
- Barva: ořech, ebenově černá
Sloupová reprosoustava Klipsch Reference Premiere RP-6000F s 16.5 cm basovými měniči a LTS výškovým reproduktorem, pro špičkový poslechový zážitek.
Reproduktory vlastní 90° x 90° silikonový kompozitní hybridní Tractrix Horn. Zatížení hornu je maximálně efektivní a zvyšuje detail při zaměřování vysokých frekvencí směrem k oblasti poslechu. Vlastní Tractrix geometrie poskytuje nejúčinnější přenos vysokofrekvenčních vln do oblasti poslechu. Reproduktory mají plynulou frekvenční odezvu a vytváří nejčistší a nejpřirozenější zvuk.
Exkluzivní LTS (Linear Travel Suspension) membrána výškového reproduktoru minimalizuje zkreslení pro vylepšený detailní výkon. Výškové reproduktory LTS jsou charakteristickým znakem předchozích sérií reproduktorů Reference, jedněch z nejlepších reproduktorů na světě. Díky tweeterům RP-6000F reprodukují detailní a jasný zvuk ve vysokých frekvencích.
Měděné Cerametallic basové reproduktory jsou výjimečně tuhé a lehké pro minimální zkreslení a maximální účinnost. Při spárování s Tractrix Horn LTS výškovým reproduktorem poskytuje nejvyšší účinnost reproduktoru ve své třídě.
Reproduktory RP-6000F vlastní duální vstupní terminály pro bi-wiring/bi-amping schopnost. Bi-wiring odděluje vysoko a nízko frekvenční proud do oddělených kabelů reproduktorů, což snižuje intermodulační zkreslení, čímž je dosaženo jasnějšího středního rozsahu. Bi-amping umožňuje použití dvou zesilovacích částí.
Hliníkový podstavec poskytuje modernější vzhled s menší rezonancí než MDF nebo ABS plast. Je mechanicky navržen tak, aby minimalizoval povrch plochy v kontaktu s podlahou, oddělujíc reproduktor pro rychlejší, užší nízké frekvence a více detailů.
Sloupové reproduktory RP-6000F jsou k dispozici ve dvou barevných provedeních-ebenové nebo ořechové dřevo. Tak jako u všech reprosoustav si Klipsch dal záležet na detailech, jejich moderní, prémiový vzhled se bude vyjímat v každém interiéru. Reproduktory jsou dodávány se silnou, flexibilní, odnímatelnou mřížkou. Jsou ideální pro středně velké místnosti.
Frekvenční pásmo : 34-25kHz (+/- 3dB)
Citlivost : 97dB @ 2.83V / 1m
Výkon : 125 - 500 W
Nominální impedance : 8 Ohm
Dělící frekvence : 1800Hz
Vysokofrekvenční měnič : 2.54 cm titanový LTS výškový měnič s hybridním Tractrix Horn
Nízkofrekvenční měnič : Duální 16.5 cm Cerametallic kužel basového měniče
Materiál skříně : MDF
Typ skříně : Bass Reflex přes zadně vyzařující Tractrix Port
Vstupy : Duální binding posts/bi-wire/bi-amp
Rozměry (V x Š x H) : 100.6 x 23.7 x 43.2 cm
Hmotnost : 22.2 kg
Klipsch je americký výrobce reproduktorů, jehož počátky činnosti sahají až do roku 1946. Společnost založil legendární zvukový inženýr Paul W. Klipsch a značka Klipsch se řadí k nejstarším výrobcům reproduktorů v USA. Během několika desetiletí se stala předním světovým výrobcem reproduktorů pro stereo a domácí kina.
Reproduktory Klipsch se vyznačují unikátním zvukovodem patentovaným již v roce 1946. Tento lety praxe prověřený systém konstrukce reproduktorů je součástí produktů Klipsch dodnes.
Nejoblíbenější modelová řada amerického výrobce Klipsch se jmenuje Reference, i přesto ale zůstává spíše mezi velmi dostupným hi-fi. Ani variace s dovětkem Premiere nevybočuje z kategorie zaplatitelných reprosoustav a to ani v případě prostředního ze sloupků - modelu RP-6000F. Klipsch se pak honosí tím, že v sérii Reference Premiere zužitkovává přes sedm dekád konstrukčních zkušeností a proto umí nabídnout dobrý poměr kvality a ceny.
Od pohledu nese design RP-6000F jasné stopy firemního designu - vysoký, relativně úzký a relativně dost hluboký kabinet je vyroben z MDF a na povrch je vinylová imitace dřeva vkusné kvality, přední stěna je pak vizuálně oddělená a tvarovaná, což podtrhuje celkovou výraznost zjevu RP-6000F. Zajímavým prvkem je i usazení reprosoustav na pěkně provedené hliníkové ližiny, které se směrem dopředu zvedají, čímž se reprosoustavy naklání pod mírným úhlem směrem vzad.
Čelní stěna je vždy připravena v černém matu, nahoře je vsazen čtvercový horn typu Tractrix se silikonovým povrchem, v jeho srdci je vklíněna titanová kopulka o průměru 2,5 cm. Klipsch se chlubí péčí, kterou věnoval systému Linear Travel Suspension, který má za úkol zlepšit chování a zpřesni pohyby vysokotónového měniče.
Ve spodní části čela jsou pak ještě dva velké, měděně zbarvené kónické membrány s průměrem 16,5 cm. Jde o charakteristické woofery Cerametallic, usazené na měkkých závěsech. Kolem všech tří měničů jsou tenounké měděné kroužky, které zdůrazňují estetiku reprosoustav.
Na zadní stěně vychází vzduch z ozvučnice bassreflexovým portem Tractrix obdélníkového tvaru, je vysoký a úzký. Ve vaničce pod ním je čtveřice standardních reproduktorových terminálů pro snadný bi-amping / bi-wiring.
Ačkoliv se stavba RP-6000F zdá nadstandardně muskulaturní, vlastně to nejsou žádní obři - mají výšku vcelku standardních 100,6 cm, šířku 23,7 cm a přeci jen nadprůměrnou hloubku 43,2 cm. Při tom všem váží 22,2 kg.
Jsou koncipovány jako dvoupásmové s elektrickou výhybkou nastavenou na 1 800 Hz. Výrobce je zařazuje jako "kompatibilní s 8 ohmy a mají v dané kategorii až neuvěřitelně vysokou citlivost 97 dB / 2,83 V / m. S tím se pojí i vcelku odvážně stanovený frekvenční rozsah 34 - 25 000 Hz (+/- 3 dB).
Sloupky Klipsch RP-6000F jsme poslouchali ve společnosti dělala elektroniky Advance - zdrojem signálu byl X-Stream 9, odtud signál putoval do předzesilovače PX1 a koncových stupňů BX2. Prokabelováno bylo kompletně základními řadami anglické firmy The Chord Company. Porovnávali jsme mimo jiné s malými Klipsch RP-600M nebo Castle Avon 1.
Basová linka v "By Your Side" od Sade ("Lovers Rock" | 2000 | epic | 500766 2) byla pěkně energická, ale podstatně utaženější, citelně zarovnanější, než u předchozích generací firemních reprosoustav. RP-6000F mají přesto stále takový ten americký charakter - měkčí, nadýchaný a razantní. Rozhodně ho není málo, ale vlastně ho není ani moc, takže nezlobí ani v prakticky neošetřené místnosti. Je trochu cítit, že udržet bas ve spořádanosti chce o něco víc, než ty nejlevnější integrované zesilovače. Definice je slušná, není to takový ten audiofilský, decentní bas s precizním zařezáváním, mnohem spíše je to stále hlavně taková ta nadšená rozmáchlost.
Hlas Diany Krall v "Temptation" ("The Girl in the Other Room" | 2004 | Verve | 0602498622469) byl veliký, proporčně nebojácný a naplňující místnost. I díky tomu a celkovému pocitu, že střední pásmo je o půl krůčku vystouplé, se zdá, že je vokál také dobře čitelný. Je tu ale také cítit, že je to celkově živý zvuk, takový snadno se rozehrávající a přesto netlačí nijak dramaticky na pilu. V sykavkách je pak cítit přeci jen trochu expresivnosti, ale i tady je to klidnější, než v předchozích generacích.
Na nejvyšších kmitočtech, třeba cinkotu činelů a dalších kovových perkusí v "Question and Answer" ze stejnojmenné desky tria Metheny, Holland, Haynes (2008 | Nonesuch | 7559-79910-0), bylo znát, že tweeter má značně více energie, než středobasy. Cinkot je pak dosti přímočarý, ale ne kousavý, je prostě jen hodně znělý, hodně energický. Separace jednotlivých tiknutí činelu je velmi solidní, je to hlavně i právě díky té celkové výraznosti.
Paul W. Klipsch si vždy zakládal na citlivosti a dynamičnosti svých konstrukcí a RP-6000F jsou v tomto ve své cenové hladině věru příkladné. Dynamika jim v Janáčkově "Symfonietě" ("Rok české hudby" | 2004 | Panter Praha | TU 0002-2) rozhodně nescházela, šly do hudby s chutí a s jakousi snadností, lehkostí. Není to taková ta opulentní "Amerika", je to vlastně slušně kontrolované a přitom velké, zvuk se umí nadechnout i švihnout, díky vysoké citlivosti lehounce šeptají a také umí řádně zabrat.
Citlivost přináší své ovoce i v "Like a Rolling Stone" v podání Barb jungr ("Man in the Long Black Coat" | 2011 | Linn Records | AKD 386) - celková čistota je v dané třídě slušná a přehlednost zvukového podání je prostě dobrá. Pomáhá tomu i to, že hudba má velké proporce, všeho je dost a obklopí vás to. A ač to není analytická reprodukce, spřádá jednotlivé detaily do celku pěkně prokresleného. Není to nicméně tak organizovaný zvuk jako u malých regálů RP-600M, je to divočejší a tučnější. Přesto Klipsch předestírají prostě dobře srozumitelný zvukový obraz.
Illsleyho "Railway Tracks" ("AUDIOphile Pearls Vol. 10" | 2014 | AUDIO | 11-14) zaplavila celý poslechový prostor, hudba vás obklopí a obejme, sloupky prostě umí vyprodukovat kupu zvuku, tak jak to Klipsch mají zakódované v DNA. Právě díky všudypřítomnosti zvuku máte také pocit, že nástroje se na hudební scéně v pravolevém směru netísní, že každý instrument má kolem sebe místo a jasně vnímáte kde co na scéně je, reprosoustavy nejsou v prostoru cítit, RP-6000F jsou i v tomto ohledu "snadné" - prostě je postavíte do prostoru a hudba se bez nějakých těžkostí vykresluje.
V "Ještě kousek" ze stejně pojmenované desky Báry Zmekové (2013 | Jámor) zabraly RP-6000F pěkně od podlahy a ačkoliv na jednu stranu ukázaly opravdu výrazné zpěvaččiny sykavky s celkem nekompromisním "ts ts", na stranu druhou to byla hudba bez nervozity, velká a celkově vlastně příjemná, kultivovanější a snáze poslouchatelná než dřív. Nové Klipsch jsou prostě příjemnými, snad až muzikálně jednoduchými hudebními společníky.
Sloupek Klipsch RP-6000F z nové generace amerického výrobce respektuje základní ideje Paula Wilbura Klipsche - citlivost, dynamiku a energii. A přesto to není tak "americký" přednes jako v generacích minulých, je vyrovnanější, je kontrolovanější a je jaksi lehčí, živější a asi by se dalo říci, že i audiofilštější - ale zase ne tolik, aby reprosoustavy ztratily svou americkou identitu. Pokud něco, snad jen opravdu výrazný objem výšek může být problematickým aspektem, ale díky tomu, že ani tak nemají Klipsch tendenci k agresivitě, dá se s tím pracovat třeba volbou elektroniky a mimo jiné působí RP-6000F díky tomu živě i na větší vzdálenost. Sečteno a podtrženo, pokud hledáte solidní hi-fi, v němž se mísí americká horkokrevnost a evropský nadhled, pokud máte rádi zvuk výrazný, ale ne ještě úplně efektní a navíc si ceníte toho, že se reprosoustavy velmi, velmi snadno rozehrávají, tak RP-6000F mají všechno zmíněné a dobře se poslouchají.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních a velkým otevřením do dalších prostorů, minimálním zatlumením (koberec + sedačka), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
U velkých sloupků je patrný nástup na úrovni 40 Hz a vlastně na poměry Klipsch absentující zdůraznění basového pásma. Propad na 180 Hz je více dílem akustiky než reprosoustav, sedlo mezi 1 a 2 kHz nicméně lze přičíst hlavně jim už kvůli tomu, že právě zde se nachází přechodová frekvence výhybky - značně se pak mění při změně výšky měření / poslechu, byť se spíše prohlubuje. Je také cítit, že RP-6000F mají výraznější podíl výšek, od 2 kHz pozvolna, ale vytrvale přibývá energie, vrcholí někde na 18 kHz a pak relativně prudce padá. Nejvíce energie je pak ve vokálním pásmu. Slibovanému frekvenčnímu rozsahu se RP-6000F snaží relativně přiblížit, byť tolerance je spíše +/- 4 dB. Celkově to je trochu efektní naladění, nicméně nevybočující příliš ze standardu komerčního světa.
Průběh impedance (červená) se jen letmo propadá na úroveň 4 ohmů, ale povětšinou se drží spořádaně nad hranicí 5 ohm. Sedlo v basové části naznačuje naladění kolem 42 Hz. Na křivce nejsou patrné žádné prudké změny nebo nespojitosti, které by naznačovaly problém s rezonancemi, nežádoucím stojatým vnitřním vlněním nebo jiné nekalosti. Podobně elektrická fáze (černá) je vlastně velmi poklidná, ani na basech nevybočuje ze spořádaných mezí. Celkově by RP-6000F neměly být nějak složitou zátěží i pro základní zesilovače.
KLADY
+ živý a "snadný" zvuk
+ hrají i potichu příjemně čitelně
+ pocit celkové energičnosti
+ celkově umírněnější a realističtější, než předchozí generace
ZÁPORY
- výšky jsou přeci jen citelně energičtější
Autor: Daniel Březina, hifi-voice.com