Úvod » Reprosoustavy » Sloupové repro » AVANTGARDE Uno Fino XD Lite
Varianty tohoto výrobku
Číslo produktu / Název zboží: | ||||
---|---|---|---|---|
|
AVANTGARDEUnoXD AVANTGARDE Uno XD |
659 990 Kč (26 097 EUR) |
Popis & Specifikace
Uno Fino Edition jsou lehce zmenšenou verzí legendárního modelu Uno XD, proti kterému nabízí každý reproduktor jen jeden basový měnič, a stávají se novou vstupní branou do světa tradičních hornových reprosoustav německého výrobce Avantgarde Acoustic . Tyto třípásmové soustavy nabízí vysoko- a středotónové hornové reproduktory a integrovaný aktivní subwoofer o průměru membrány 25cm a výkonu 500W.
- Barva: provedení hornů: safírová modrá, smaragdově zelená, krémově bílá, topazová modrá, bronzová, šedá, citrusově oranžová, perleťově bílá, rubínově červená, turmalínová černá, diamantově stříbrná. Kabinet se vyrábí v barevných provedení: saténově bílá, černá-matná, tiger – rosewood, zebrano.
Skříň ozvučnic je vyrobena z 3cm silných MDF desek a je vybavena dospodu směřujícím basreflexem.
Hornové reprosoustavy jsou nejstarší a nejpřirozenější fyzikální princip pro reprodukci zvuku. Jejich funkčnost až do současnosti má nepopíratelné výhody oproti jiným technologiím reproduktorů. Uno Fino Edition jsou třípásmové soustavy s vysoko- a středotónovými hornovými reproduktory a integrovaným subwooferem o výkonu 500W (každý reproduktor). Protiklady se jednoduše přitahují: kompaktní hornový reproduktor s obrovským reprodukčním potenciálem. Zřetelně kompaktní design produktu s vyloženě bohatou a sofistikovanou technologií uvnitř. To je Uno Fino Edition. Vstupte do světa klasických hornových reproduktorů Avantgarde Acoustic a poznáte, že mají jen málo soupeřů.
:: 107 dB efficiency
:: 18 Ohm drivers with double-ferrite magnets
:: 500 mm spherical midrange horn
:: CDC system w/o passive filter
:: 100 V CPC crossover design
:: subwoofer with DSP control
:: 1 x 10 inch bass drivers, bass reflex
:: 500 W bass amplifier
AVANTGARDE - Vítejte v realitě!
S příslovečnou německou precizností zkombinovali Avantgarde Acoustic nadčasovou myšlenku hornových reprosoustav s precizním dokonalým provedením, založeným na vlastním vývoji a použití nejmodernějších dostupných technologií. Funkční design a technologie inspirovaná trychtýřovým tvarem lidského ucha, což je nejdokonalejší princip transdukce zvuku, je použita tak, aby zprostředkovala neuvěřitelně silný zážitek z poslechu, který je věrný tomu, co se odehrálo ve studiu nebo na jevišti, bez ohledu na to, jestli jde o houslové sonáty,pěvecké sbory nebo tvrdé metalové rify.
Všechny produkty Avantgarde Acoustic ztělesňují myšlenku opustit obvyklá technická řešení a dotáhnout výsledek dál,než je obvyklé u běžných reprosoustav,a to ve všech aspektech. Horny se vyrábějí vysokotlakým vstřikováním ABS pryskyřice s extrémní přesností +/- 0,05 mm!! Výsledkem jsou akusticky zcela neutrální, robustní, nerezonující zvukovody s perfektní kvalitou povrchu. Tento efektivní způsob produkce se navíc podílí na vynikajícím poměru cena / výkon.
Přesný tvar horny pro ideální vyzařování je samozřejmě výsledkem náročných počítačových výpočtů. Stejně tak jsou optimalizovány měniče, ať už se jedná o návrh kaloty, použití masivních magnetů, kmitacích cívek s nízkou hmotností, vše je podřízeno dokonalé součinnosti s hornovými zvukovody. Bezkonkurenční citlivost veškeré výhody jen umocňuje. Vysoká impedance cívek a tím také bezkonkurenční tlumící faktor dělá z reprosoustav Avantgarde Acoustic nejsnáze sladitelné reprosoustavy na trhu.
Kvůli zajištění vysoké dynamiky a perfektnímu přenosu basů se Avantgarde Acoustic rozhodl pro hybridní řešení a používá dynamicky řízené subwoofery. To mu dovolilo použít malé basové skříně, citlivost přizpůsobit hornám a umožnilo také individuální a přesné nastavení zvuku. Výhodou hornových soustav je proto snadné umístění a nastavení v místnosti.
Žádná, opravdu žádná klasická dynamická reprosoustava nemůže hornám konkurovat drajvem, expresivitou a dynamickým rozsahem. Pokud uvažujete o finálním řešení, horny nabízí skvělou variantu! Jde o trvalou, hodnotnou investici, která se určitě stane oblíbeným rodinným majetkem.
Soustavy Avantgarde Acoustic tvoří ucelenou řadu modelů od menších dvoupásmových modelů se subwooferem – UNO a DUO, přes větší dvoupásmové verze s basovou hornou – modely DUO MEZZO a DUO PRIMO, až po vlajkovou loď TRIO. K těmto hornovým třípásmovkám si pak může posluchač zvolit jednu nebo více basových horen, dle chuti a velikosti konta.
Firma samozřejmě nabízí své „trumpetky“ v široké paletě barev, které si může zákazník nakombinovat s provedením wooferu přesně podle svého vkusu, tak aby krásně zapadly do poslechového interiéru. Během dvou desetiletí se Avantgarde Acoustic dostal do audiofilské extraligy a my si klademe za čest Vám tyto unikátní soustavy nabídnout.
HLAVNÍ VÝHODY TECHNICKÉHO ŘEŠENÍ SOUSTAV AVANTGARDE ACOUSTIC
Nátrubek, spojený s čelní stranou reproduktoru, představuje nejúčinnější způsob, jak zesílit zvuk a zvýšit účinnost reproduktoru. Pohyblivé části měniče - kmitací cívka a membrána – tak mohou být navrženy mnohem menší. Menší pohyblivé části znamenají menší hmotnost a toto snížení setrvačnosti pohyblivých hmot zvyšuje schopnost systému pohotově reagovat na dynamiku akustického signálu. Hornové reprosoustavy akcelerují mnohem rychleji a zároveň jsou schopny pohyb, vyvolaný zvukovým signálem, okamžitě zastavit.
Snížení velikosti plochy membrány navíc přispívá mechanické stabilitě celé sestavy. Tato vyšší tuhost membrány a snížená amplituda jejího pohybu v systému se zvukovodem významně snižuje zkreslení.
Zkreslení jsou různé změny původního tvaru zvukových vln, které přidávají k původnímu audio signálu nežádoucí zabarvení. To se negativně projevuje ve dvou směrech. Za prvé se tyto falešné disonance stanou slyšitelné samy o sobě, což lze nejlépe popsat jako nepřirozený a nelibozvučný charakter zvuku. Za druhé, každý detail původního hudebního signálu, který má nižší úroveň, než tyto falešné podtóny, bude jimi zamaskován a tím i nevyhnutelně ztracen.
Laboratorní měření reproduktorů Avantgarde Acoustic s a bez zvukovodu, provedená prof. Dr. Anselmem Goertzem na univerzitě v Cáchách, přesvědčivě potvrzují výhody technologie sférických horn, používaných společností Avantgarde Acoustic, ty nejdůležitější jsou - 8 x vyšší dynamická šířka pásma, o 90% nižší zkreslení a 10 x více detailů. Což znamená, že se u systémů s hornou, navrženou konstruktéry společnosti Avantgarde Acoustic, 8 x zvyšuje rozsah mezi nejtiššími a nejhlasitějšími tóny. Současně mají tyto systémy mnohem menší zkreslení a jsou tak schopny reprodukovat detaily, které mají desetkrát nižší úroveň, než u konvenčních reprosoustav se skříňovou ozvučnicí.
CDC je zkratka pro „řízenou disperzní charakteristiku“ (Controlled Dispersion Characteristic). Jedná se o technologii vyvinutou společností Avantgarde Acoustic, která zajistí přesné napasování frekvenční odezvy, citlivosti měniče, geometrie membrány a vzduchové komory u hrdla zvukovodu na křivku odezvy středotónové sférické horny. Tímto způsobem se podařilo vyloučit ze signálové cesty všechny součástky pasivní výhybky a poslat hudební signál přímo na svorky reproduktoru.
CDC funguje takto: spodní dělící kmitočet reproduktoru se zvukovodem je určen velikostí horny. Čím větší je horna, tím níže jde její frekvenční rozsah. Pod mezním kmitočtem zvukovodu frekvenční průběh prudce klesá a to se strmostí 12 dB na oktávu. Spodní mezní kmitočet středotónového reproduktoru, za nímž vykazuje pokles 6 dB / oktávu, je nastaven na přesně stejnou frekvenci, čímž společně dosáhnou útlumu 18 dB / oktávu. Reprosoustavy Avantgarde Acoustic tedy pracují pouze s mezní frekvencí měničů a zvukovodů a nevyžadují žádné výhybky.
Shora je kmitočtová charakteristika omezena samotným měničem. Nicméně i ta může být akusticky ovlivněna zvukovodem. Pro tento účel umístili konstruktéři malou komoru mezi membránu reproduktoru a hrdlo horny. Reproduktor nevyzařuje přímo, ale přes malou vzduchovou komoru u otvoru hrdla horny. Tento objem vzduchu funguje jako filtr a automaticky filtruje frekvence nad rezonančním kmitočtem, daným objemem rezonanční komory (se strmostí 6 dB / okt.).
Konstruktéři pak přesně zkombinovali -6 dB útlum na mezní (horní rezonanční) frekvenci středotónového měniče s přesně stejnou rezonanční frekvencí CDC vzduchové komory. Výsledkem je tedy akustický útlum kmitočtové charakteristiky 12 dB, bez jakékoli pasivní výhybky. Systém CDC tak zajišťuje, že středotónový rozsah pracuje pouze v rámci svého určeného pásma a prudce spadne na obou přechodových bodech. Stejné fyzikální a konstrukční principy jsou aplikovány i u výškového reproduktoru a jeho zvukovodu.
Pokud si pořizujete reproduktorové soustavy jako nenápadný zdroj zvuku, který splyne s interiérem, jste ze hry o Avantgarde Acoustic již dopředu vyřazeni. Tyto krásky jsou postaveny tak, aby byly vidět, a tomu je podřízen i výběr barevných kombinací skříně a rozměrného středového zvukovodu. A že jsou to kombinace! Všech 10 nabízených metalických laků je prostě nádherných - úžasná je třeba bílá perleť (Alkoya Pearl White), temná safírová či světlá topasová modř nebo u Avantgarde Acoustic již proslulá tmavě rubínová (Ruby Brilliant Red). Mým favoritem ale je matný antracit Stealth Nocturne Grey, který vypadá zatraceně highendově.
Kde výhody hornové konstrukce? Tak především ve vysoké citlivosti 104 dB, takže i s výkonově slabými zesilovači člověk může hrát značně nahlas, a to rychle, dynamicky a s hlubokým basem k tomu.
Připojené komponenty
Zdroj signálu: emmLabs CDSA
Zesilovače: Audia Strumento No.1 a No.4, Electrocompaniet ECI 6DS
Kabely: Acrolink 8N A2080 MkIII, Acrolink 7N S1400 MkIII
U Uno Fino se mi moc líbilo, jak mají řešené nastavování nožiček. V tomto případě ho bezpochyby využijete, protože hornové zvukovody jsou velmi směrové, takže bude potřeba přizpůsobit náklon reprosoustav svým konkrétním potřebám. Zadní pár nožek je napevno, přední se dá nastavovat z pohodlného předklonu bez toho, aby se člověk musel plazit s klíčem po zemi nebo skříně pokládat na bok. Rozměrné vroubkované kolíky krásně padnou do ruky, hladce s nimi otočíte a nepotřebujete k tomu ani žádný instrument.
Nad podstavcem je subwooferová jednotka, napájená vlastním 250W zesilovačem, který je společný pro celou řadu Uno a Duo, s výjimkou Duo Grosso. Proto na reprosoustavách najdeme zezadu i síťovou IEC zásuvku, takže počítejte s tím, že k Uno Fino budete potřebovat dostat síťové šňůry. Indikací provozu aktivní části je mikrodioda, která vepředu svítí zpod loga Avantgarde Acoustic.
Subwoofer v podstavci nabízí poměrně značné nastavovací možnosti, z nichž některé až tak nevyužijete (zejména variabilitu nastavení horní a dolní propusti), protože velikost skříní přeci jen limituje teoretické možnosti subwooferu, který je specifikován na 18-350Hz. Pomocí testovacího disku Stereophile (Test CD 3) jsem v příslušné místnosti naměřil plnotučný basový výstup někde okolo 30Hz, s rychlým poklesem s klesající frekvencí, což možnostmi odpovídá velikosti kabinetů. Bude proto vhodné v nastavení subwooferu spodní subsonické frekvence (pod 20, popřípadě pod 30Hz podle konkrétních podmínek)odfiltrovat a tím odlehčit zesilovači, který se vám odvděčí pevným a zaříznutým basem. Podobně jako u každé jiné basové jednotky je potřeba si vyhrát s nastavením dělícího kmitočtu, fáze a zisku – detailního průvodce najdete v našich článcích Jak správně nastavit subwoofer a Jemné umění subwoofingu - i když v případě Uno Fino je to o něco jednodušší, neboť umístění subwooferu je předem dané.
V Uno Fino pracuje výhybka 1.řádu, která pracuje až k meznímu kmitočtu a tím pádem nevyžaduje další filtraci. Na opačné straně frekvenčního spektra používá Avantgarde Acoustics malý trik: malá vzduchová komora mezi membránou měniče a zvukovodem funguje jako pásmová propusť a automaticky odfiltrovává vyšší frekvence se strmostí 6dB/oktávu. Kombinace tohoto efektu s vlastním 6db poklesem měniče je v Uno Fino dosažen celkový útlum 12dB/oktávu bez jakékoli elektronické filtrace – výhybka tak je nejjednodušší, jak jen může být.
Uno Fino mají báječně zvládnuté sykavky a výšky obecně. Nenajdete v nich sice jemnokresbu diamantových nebo hedvábných kalot, zato jsou ale velice bezprostřední a živé a nikdy agresívní. Uno Fino jsou pro uši hodně příjemné – zvuk netlačí ani se netáhne jako med, ochotně opouští ozvučnici a působí pohotově a rychle. Hudba postavená na akustických prvcích působí velmi lehce a transparentně, v tichých pasážích až průzračně křehce. Třeba Lovegood ze soundtracku Harry Potter and The Deathly Hallows má fantastickou hru na činel, absolutně reálnou, stačí jen natáhnout ruku a zastavit jej. Uno Fino dokáže zaostřit na detail bez toho, aby obětovalo celek, takže si posluchač může vybrat, chce-li sledovat určitého interpreta nebo si vychutnat tiché ťuknutí neopatrně odloženého smyčce, popřípadě kompletní orchestr.
Záznam z koncertní šňůry Leonarda Cohena má přes Uno Fino krásně proteplenou broukavou basu, kde každé zabrání za strunu nádherně visí ve vzduchu s dlouhým dozníváním, elektricky čisté klávesy a pochopitelně i saxofon - který Avantgarde Acoustic umějí na jedničku už z principu – je živý a brilantně znělý. Cohenův hlas je velmi emotivní a vytažený z mikrofonu jakoby jen pro vás, s obzvláště pikantními spodními polohami, nasycenými a harmonicky bohatými.
Pochopitelně je potřeba zodpovědět i otázku, která u jakékoli hornové konstrukce dříve či později přejde na přetřes: je zvukovod slyšet? Odpověď je jednoduchá, leč je potřeba na celou věc nahlížet ze širšího pohledu – zvukovod, a to jakýkoli, bude slyšet vždycky, od toho tam koneckonců je. Rozdíl je jen v tom, že pokud je patřičně zvládnutý, jako právě u Avantgarde Acoustic, je slyšet méně a nechává na zvuku méně znatelný otisk.
Velkou výhodou Avantgarde Acoustic Uno Fino je, že je nemusíte vysouvat daleko do místnosti – jejich směrovost a hloubka skříní zaručují, že prakticky i při „naražení“ na zeď k předozadnímu kolapsu prostoru v nahrávkách nedojde. To je poměrně unikátní rys, kterým Uno Fino kompenzují svůj poněkud dominantní vzhled. Takhle je bez obav můžete postavit blíže ke zdi a stále si užívat rozměrnou zvukovou scénu.
Má to ale i své nevýhody, jako například že ideální poslechové pole je poměrně úzké pásmo uprostřed mezi oběma reprosoustavami. Uši je potřeba mít i výškově vycentrované na střed hlavního zvukovodu, respektujíc ´balistickou´ křivku zvuku, zohledňující vzdálenost poslechového místa. Taky jim nesvědčí být příliš blízko k sobě, optimálních výsledků člověk dosáhne při rozteči reproduktorů začínající někde okolo 2,5 m, což s uvážením, že je potřeba nechat i nějaký prostor vedle nich, nahrává spíše postavení k delší stěně místnosti.
Autor: Audiodrom