Jak vybírat reprosoustavy?

(květen 2006)

Posluchači různého hudebního cítění se poměrně snadno shodnou v odpovědi na otázku, zda některý hudebník hraje falešně, či nikoliv. Hodnocení zvuku reproduktorových soustav tak jednoznačné není. Pokud nelze obvinit hudebníky na poslouchané nahrávce z falešné hry, ani podprůměrně reprodukující soustavy nelze nazvat falešně znějícími. Výšky základních tónů lidských hlasů a různých hudebních nástrojů zůstávají nezměněny i při použití exemplárně špatných soustav. 

 
Podle čeho se tedy pozná neuspokojivě znějící soustava? Například podle toho, že mezi jednotlivými tóny klavíru jsou příliš velké rozdíly v relativní hlasitosti, což znamená, že kmitočtový průběh není lineární. Rušivě také působí nelineární zkreslení, při kterém se k základním tónům přidávají zcela nově vznikající frekvenční složky, v původním signálu neobsažené. Takové zkreslení signálu, které se odborně dělí zejména na harmonické a intermodulační, vnímáme jako změnu témbru hlasu či nástroje, případně jako nepříjemné zabarvení reprodukce. Při sčítání různých druhů zkreslení se může jevit zvuk například jako zastřený, nebo naopak výrazně pronikavý, případně "bolestně" agresivní. Asi nejvíce potrápí posluchače pronikavě zkreslené pásmo vyšších středů, ve kterém je lidské ucho mimořádně citlivé. Velké rozčarování přinášejí také dunící basy, které možná nadchnou během krátkého poslechu ve specializované prodejně, ale stávají se nesnesitelnými při dlouhodobém používání výrobku v důvěrně známém domácím prostředí. I přes předešlé konstatování se zvukové preference různých posluchačů mohou zásadně lišit. Někomu dělá vysloveně dobře i dlouhodobě hlasité dunění, jiný dává přednost cinkajícím výškám a další posluchač je spokojen pouze tehdy, když slyší jemně a nenásilně znějící řečové pásmo s decentně naznačenými kraji kmitočtového spektra. Rozdíly v osobních preferencích jdou napříč spektrem různých hudebních žánrů, takže jednoznačná doporučení konkrétních soustav jsou značně diskutabilní záležitostí. 
 
Většina kvalitních soustav je vybavena univerzálními Bi-Wiringovými svorkami. Pouze některé repro Hi-Fi třídy mají jeden pár terminálů a některé navíc neumožňují připojení odizolovaného vodiče, což však nelze považovat za zápor, protože seriózně provedené banánky a ploché U konektory nabízejí kvalitnější, a především časově stálejší kontakt. Připomenu, že v případě nouzového použití odizolovaného vodiče se doporučuje jednou až dvakrát za měsíc dotáhnout matky na terminálech. 
 
Většina modelů repro také disponuje výškově stavitelnými kovovými hroty se závitem M6 či M8 (dokoupit lze masivnější chromové či zlacené hroty), výjimkou jsou pak MDF podstavce či nouzové stabilizační plastové či gumové nožky. 
 
Ozvučnice jsou kryty většinou fólií imitující dýhu, přítomnost pravé přírodní dýhy dokládá vysokou úroveň dílenského zpracovaní a často i vyšší úroveň kvality přednesu.
Doprava ZDARMA

Doprava zdarma

Váš košík

Košík je prázdný

Bonusy ZDARMA / SE SLEVOU
Napište nám

... nebo na email: hifimarket (zavináč) hifimarket.cz

Novinky v Hi-Fi marketu

  •  Sledujte Novinky, Zprávy & Tipy na našem Facebooku!

Sledujte naše Novinky na Facebooku

Přihlášení zákazníka

Newsletter - odběr novinek

Doprava na Slovensko